Een snelle groentenkorma met pittige falafel.

  • Voor 3 personen.
  • Geschikt voor omnivoren, vegetariĆ«rs en veganisten.

Boodschappen

  • 75 gram rijst per persoon
  • 50 gram currypasta voor korma (bijvoorbeeld die van Asian Home Gourmet, te koop bij de toko) en een 400 ml blik fair trade kokosmelk
  • 1 schaal pittige falafel (AH)
  • 1 el olijfolie
  • 1 zoete bataat
  • 200 gram tuinerwtjes uit de diepvries
  • Peper, zout

Keukengerei

  • Grote pan
  • Pan om de rijst in te koken
  • Pan om de bataat in te koken
  • Snijplank + koksmes
  • Dunschiller

Bereidingswijze

  1. Kook de rijst in 10 minuten gaar. Giet af en laat nog 10 minuten met het deksel op de pan staan.
  2. Schil de bataat met de dunschiller en snijd in blokjes. Snipper de ui.
  3. Kook de blokjes bataat in een pan ruim water tot ze zacht zijn: dit duurt ongeveer 10 minuten. Voeg 3 minuten voor het einde de tuinerwtjes toe.
  4. Bak de falafel in de olijfolie en zet apart.
  5. Fruit de ui in een eetlepel olie. Voeg de currypasta toe en roerbak een paar minuten.
  6. Als de currypasta lekker begint te geuren, voeg je de kokosmelk toe. Laat dit 10 minuten sudderen tot een mooie korma-saus.
  7. Voeg de bataat en tuinerwtjes toe aan de saus. Laat dit alles een paar minuten goed doorwarmen. Breng alles eventueel nog op smaak met wat zout en peper.
  8. Serveer de kormasaus met de rijst en falafel.

Variaties

  • Laat de falafel weg, maar serveer 1 gekookt eitje per persoon bij de korma.
  • Deze korma is ook lekker met blokjes aardappel (ipv bataat) en gekookte bloemkool.
  • Serveer de korma met seroendeng, gehakte amandelen of kokossnippers.